Обща информация за гумите

Гумата по същество представлява пневматично тяло, което свързва превозното средство с пътната настилка. Основните му функции могат да се обобщят по следния начин:

  • Товароносимост
  • (Пневматична) амортизация
  • Предаване на въртящия момент
  • Управляемост
  • Сцепление с пътната настилка

Тези характеристики на гумата трябва да останат сравнително стабилни през целия й жизнен цикъл. Освен това гумата трябва да има голям ресурс и да остане безопасна през цялото време.

Освен на горните основни критерии, гумата трябва да отговаря и на редица други, по-специфични критерии, за да бъде в съответствие с нарасналите характеристики на съвременните превозни средства, като например:

  • Да има ниско съпротивление на триене и да пести гориво
  • Да има ниски шумови характеристики
  • Да бъде високоскоростна и да осигурява комфорт при пътуването

Източник: Разяснителна схема, Регламент №108 на ИКЕ на ООН (2001/509/ЕО)

Фирмите-производители на гуми по целия свят членуват в регионални асоциации на производителите на гуми (за Европа - ETRTO), които определят размерите и толерансите на гумите, товароносимостта и работното налягане за отделните категории и размери гуми. Основните термини, касаещи гумите и джантите са обяснени по-долу:

Понятие

Съкращение

Описание

Външен диаметър на гумата

(OD)

Диаметърът на ненатоварена гума, монтирана на джанта, с препоръчителния за гумата диаметър и напомпана до препоръчителното налягане

Широчина на профила

(SW)

Щирочината на напомпана гума, монтирана на измервателна джанта, с изключение на дебелината на буквите или декоративните елементи по страниците

Височина на профила

(SН)

Измереното по централната ос разстояние от ръба на борта до външния контур на протектора на напомпаната гума

Статичен радиус

(SLR)

Височината в изправено положение от пътната повърхност до центъра на оста при номинално налягане в гумата и номинален товар

Широчина на профила в натоварено положение

(LSW)

Широчината на напречното сечение на гумата в натоварено положение

Пропорционално (аспектно) съотношение

Височината на профила (SH) изразена като процент от широчината на профила (SW)

СТРУКТУРА НА ГУМИТЕ

Предлаганите на пазара гуми са сложен продукт, изработен от гума и текстил, със стоманени или синтетични подсилващи елементи. Основните компоненти на гумата са описани по-долу:

Протектор – обезпечава сцеплението и износоустойчивостта и предпазва каркаса под него.

Колан (пояс) – множество, раположени под кос ъгъл слоеве от стоманени корди, обезпечаващи здравината на гумата, стабилизиращи протектора и недопускащи проникването на остри предмети в каркаса.

Страница – обезпечава защитата на каркаса и е устойчива на огъване и на атмосферни влияния.

Пояс на каркаса – радиалните му (900) пластове пренасят целият товар, спирачното и управляващото усилие между джантата и пътя и издържат на взривните напрежения в гумата при работно налягане.

Вътрешна облицовка – пласт от гума в безкамерните гуми, специално разработен, за да предотвратява утечката на въздух.

Сноп на борта – сноп от стоманени корди, имащ за задача правилното позициониране и лягане на гумата върху джантата и задържането на гумата в това положение.

Апекс/Реборт (бортови пръстен) – гумена подложка в борта и долната част на страницата, осигуряваща плавният преход от твърдия борт към гъвкавата страница.

Протектор на джантата – слой твърда гума, имаща за цел предпазване на зоната на борта от ерозивното въздействие на фланеца на джантата.

ТЪРСИТЕ ДА ЗАКУПИТЕ НОВИ ГУМИ ?